Ni vet säkert att man kan använda Drag & Drop från utforskaren för att öppna…
Krister upptäcker Blender
När man får lite tid över är det kul att lära sig nya saker.
Jag har alltid tyckt det varit roligt att leka med visualiseringsfunktionena i MicroStation. Dels för att det faktiskt är en del i de 3D-kurser jag håller men även som något av en hobby och ibland har jag även gjort några små uppdrag. Även om det kan bli riktigt bra har jag ofta tyckt att bilderna saknade något, särskilt när man jämförde med mycket annat som görs på olika håll. Nu har MicroStation dessutom bytt ut renderingsmotorn och jag tycker helt plötsligt att jag inte lyckades med något. Det beror med all säkerhet på min okunskap, men har ändå känts frustrerande.
Av den anledningen fick jag för ett tag sedan för mig att testa ett open sourceprogram som heter Blender. Det är ett program som kan i princip allt men fokus ligger på visualiseringar, animeringar och VFX. Nej, det är inte enkelt att använda och jag modellerar hellre i MicroStation men oj vad det är roligt att använda! Vad som är spännande för mig som kommer från den måttbaserade MicroStationvärlden är hur man kan skapa mer organiska former som tyg, kuddar, träd och olika typer av växter men även hur man hanterar ljus och kan spränga saker i luften!
Eftersom jag inte jobbar i något skarpt projekt har jag ägnat mig åt att försöka återskapa olika bilder jag hittar på olika ställen. Man får anledning att fundera på hur en bild är tagen, vilken sort ljus som används och detaljstudera hur olika material beter sig. Ett bra sätt att lära sig helt enkelt!
I exemplen nedan (som kan göras bättre på alla sätt och vis!) har jag utgått från olika bilder och försökt skapa något som påminner om originalet. Alla mått är hitte-på men jag har försökt gissa mig till vettiga värden och inte alltid orkat att ändra när jag insett att jag inte hamnat riktigt rätt. Vissa har jag modellerat i MicroStation och sedan importerat för att jobba vidare med, andra har jag skapat helt i Blender (jorå, det går bra att modellera också). Modeller och material är endast fria resurser vilket gör att man inte alltid prickar helt rätt.
Otroligt roligt att se vad man kan göra med open sourceprogram och andra fria resurser som finns tillgängligt för alla!
(Jag vill passa på att tacka arkitekt Max Holst för inspiration eftersom jag plockat flera av bilderna från honom!)
This Post Has 0 Comments